Het nieuwe schooljaar staat voor de deur.
Voor veel kinderen is het een dag om naar uit te kijken. Om vriendjes terug te zien en om nieuwe dingen te leren.
Maar veel kinderen kijken er ook serieus tegenop om terug naar school te gaan. Kinderen die het moeilijk hebben om voor zichzelf op te komen, kinderen die gepest worden, kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, kinderen die moeilijk kunnen omgaan met hun woede,…
Deze kinderen beleven de schooltijd als een strijd. Een strijd met zichzelf en met anderen. Deze kinderen zijn vaak niet weerbaar genoeg.
๐ ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐๐ฎ๐ ๐ถ๐ ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ?
Kinderen die weerbaar zijn, hebben vaak voldoende zelfvertrouwen, daardoor kunnen ze hun grenzen goed aangeven en durven ze voor zichzelf op te komen. Ze weten wat ze willen en wat ze niet willen. Ze staan stevig in hun schoenen en kunnen gemakkelijk omgaan met tegenslag.
Kinderen die niet weerbaar zijn hebben vaak moeite om te zeggen wat ze wel of niet willen. Ze vinden het lastig om bij hun eigen gevoel te blijven en laten sneller over zich heel lopen. Ze zitten niet goed in hun vel, worden daardoor onzeker en gaan zich terug trekken. Contact met andere kinderen gaat moeilijk. Ze durven geen โneenโ zeggen. Niet weerbare kinderen hebben meer kans om gepest te worden. Dit heeft een behoorlijke invloed op het kind.
๐ง๐ถ๐ฝ๐ ๐ผ๐บ ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ ๐๐ฎ๐ป ๐ท๐ฒ ๐ธ๐ถ๐ป๐ฑ ๐๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐ด๐ฟ๐ผ๐๐ฒ๐ป:
– Doe samen leuke dingen, speel met je kind en maak รฉcht tijd voor je kind.
– Doe nieuwe dingen met je kind en moedig je kind aan.
– Toon ook dat je zelf grenzen kan stellen. Als je het zelf niet doet, zal je kind het moeilijk leren.
– Vraag aan je kind waar het goed in is en vertel zelf waar het goed in is.
– Geef je kind voldoende complimenten, niet alleen over het resultaat, maar ook over het proces. Vb. โAmai, daar heb je veel werk in gestoken. Ook toen het wat lastig was, heb je toch doorgezet.โ
– Geef je kind genoeg ruimte en tijd om hun dag te verwerken. Laat ze spelen om te ontspannen of plan voldoende rustmomenten in na een drukke dag.
– Geef je kind de ruimte om emoties te tonen. Benoem de emoties, luister en toon begrip. Accepteer de gevoelens, praat ook over je eigen gevoelens.
– Moedig je kind aan om zelf met oplossingen te komen. Laat ze zelf nadenken over wat ze nodig hebben. โKan mama iets voor je doen?โ of โKan papa je helpen?โ.
Soms willen ze gewoon dat je luistert en moet je niet altijd met een oplossing komen. Kinderen weten zelf goed wat hen kan helpen. Toon aan je kind dat je vertrouwen hebt in wat het doet.
– Stimuleer de kwaliteiten van je kind. Laat je kind dingen doen waar hij wel goed in is. Zo krijgt het kind meer zelfvertrouwen.
– Doe iets nieuws met je kind en moedig je kind aan.
๐ช๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ๐๐๐ฟ๐ฎ๐ถ๐ป๐ถ๐ป๐ด:
Weerbaarheidstrainingen kunnen kinderen helpen om hun weerbaarheid te verhogen.
Daar leren ze hun weerbaarheid te verhogen. Kinderen leren om met woorden en via lichaamstaal (houding, stemgebruik en oogcontact) te reageren op ongewenst gedrag.
Wil je kind graag weerbaarder naar school gaan? Neem dan een kijkje naar de Rots & Water weerbaarheidstraining van Groei!
https://www.groei-coachingpraktijk.be/kinderen-jongeren/rots-water
*
Mijn inspiratie voor dit blogbericht: